Hoppa till huvudinnehåll

Finlandsbanan Ab:s Flygbana, Helsingfors, Vanda, Tusby och Kervo

Flygbanan mellan Böle (Helsingfors) - Kytömaa (Kervo) är en ny 30 kilometer lång bansträckning, varav 28 kilometer ligger i en tunnel. Som ett andra projektalternativ överväger man förbättring av stambanan med ett nytt ytterligare spår mellan Kottby och Kervo. Jämförelsealternativet för konsekvensbedömningen är att projektet (VE 0+) inte genomförs, vilket förutsätts omfatta en digital bana, det vill säga digital passerkontroll, och förbättring av trafikgenomströmningen på banavsnittet Böle–Riihimäki.
Projektstatus
Tillstånd: Avslutad / motiverad slutsats given
Områden: Helsingfors, Kervo, Tusby, Vanda
Ämne: Trafik, Järnvägar

Beskrivning av projektet

Flygbanan mellan Böle (Helsingfors) - Kytömaa (Kervo) är en ny 30 kilometer lång bansträckning, varav 28 kilometer ligger i en tunnel. Som ett andra projektalternativ överväger man förbättring av stambanan med ett nytt ytterligare spår mellan Kottby och Kervo. Jämförelsealternativet för konsekvensbedömningen är att projektet (VE 0+) inte genomförs, vilket förutsätts omfatta en digital bana, det vill säga digital passerkontroll, och förbättring av trafikgenomströmningen på banavsnittet Böle–Riihimäki.

Syftet med projektet är att förkorta resetiderna till flygplatsen, minska kilometrar körda med personbil samt tillföra kapacitet och minska benägenheten för störningar i trafiken i huvudstadsregionen.

Kommunerna i projektområdet är Helsingfors, Vanda, Tusby och Kervo.

Projektets alternativ

  • Projektalternativ ALT L: Flygbanan
  • Projektalternativ ALT P: ett tilläggsspår intill huvudbanan (huvudbanans 5:e spår) 

Vid bedömningsförfarandet undersöktes dessutom jämförelsealternativet 0+ där åtgärderna i etapp 1 och 2 för förbättringen av trafikförmedlingsförmågan längs banavsnittet Böle–Riihimäki har genomförts längs huvudbanan. I alla undersökta alternativ antas det digitala sys-
temet för säkerhetsanordningar och passagekontroll vara förverkligade.

Tidsplan för MKB-förfarandet (fylls i allteftersom förfarandet fortskrider): 

  • MKB-programmet är till påseende 10.10.–8.11.2022
  • Kontaktmyndighetens utlåtande 30.11.2022
  • MKB-beskrivningen är till påseende 1.11.2023-29.12.2023
  • Kontaktmyndighetens motiverade slutsats 23.2.2024

MKB-programmet

MKB-beskrivningen

Sidan 179, tabel 14.1 korrigerad 27.11.2023:

NTM-centralens motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen och alla inlämnade åsikter och utlåtanden publiceras på internet: www.ymparisto.fi/LentorataYVA

Den korta adressen på denna sida är www.miljo.fi/FlyktbanaMKB
Projektets kontaktuppgifter i slutet av sidan (i en ruta som öppnas med ett +tecken)

 

Se också:

Projektets kontaktuppgifter
Projektansvarige: Finlandsbana Ab, Pilotvägen 3, 01530 Vanda, Designchef Siru Koski, förnamn.efternamn(at)suomirata.fi
Konsult: Sitowise Oy och Ramboll Oy:

Projektchef Seppo Veijovuori fram till 31.8.2023.
Projektichef Pia Niemi från 1.9.2023, förnamn.efternamn(at)sitowise.com, tel. 040 631 5093,

Veli-Markku Uski, Förfarande för miljökonsekvensbedömning
förnamn.efternamn(at)sitowise.com, tel. 040 533 4638

Sakari Grönlund, Förfarande för miljökonsekvensbedömning
förnamn.efternamn(at)sitowise.com, tel. 040 046 5749

Heikki Surakka, Kvalitetssäkring av MKB-förfarandet
förnamn.efternamn(at)ramboll.fi, tel. 050 341 7919
Kontaktmyndighet: NTM-centralen i Nyland, PB 36, 00521 Helsingfors, Utvecklingschef Liisa Nyrölä, tel. 0295 021 064
Diarienummer: UUDELY/322/2022

Utgivare