Finlandsbanan Ab:s Flygbana, Helsingfors, Vanda, Tusby och Kervo
Projektstatus
Beskrivning av projektet
Flygbanan mellan Böle (Helsingfors) - Kytömaa (Kervo) är en ny 30 kilometer lång bansträckning, varav 28 kilometer ligger i en tunnel. Som ett andra projektalternativ överväger man förbättring av stambanan med ett nytt ytterligare spår mellan Kottby och Kervo. Jämförelsealternativet för konsekvensbedömningen är att projektet (VE 0+) inte genomförs, vilket förutsätts omfatta en digital bana, det vill säga digital passerkontroll, och förbättring av trafikgenomströmningen på banavsnittet Böle–Riihimäki.
Syftet med projektet är att förkorta resetiderna till flygplatsen, minska kilometrar körda med personbil samt tillföra kapacitet och minska benägenheten för störningar i trafiken i huvudstadsregionen.
Kommunerna i projektområdet är Helsingfors, Vanda, Tusby och Kervo.
Projektets alternativ
- Projektalternativ ALT L: Flygbanan
- Projektalternativ ALT P: ett tilläggsspår intill huvudbanan (huvudbanans 5:e spår)
Vid bedömningsförfarandet undersöktes dessutom jämförelsealternativet 0+ där åtgärderna i etapp 1 och 2 för förbättringen av trafikförmedlingsförmågan längs banavsnittet Böle–Riihimäki har genomförts längs huvudbanan. I alla undersökta alternativ antas det digitala sys-
temet för säkerhetsanordningar och passagekontroll vara förverkligade.
Tidsplan för MKB-förfarandet (fylls i allteftersom förfarandet fortskrider):
- MKB-programmet är till påseende 10.10.–8.11.2022
- Kontaktmyndighetens utlåtande 30.11.2022
- MKB-beskrivningen är till påseende 1.11.2023-29.12.2023
- Kontaktmyndighetens motiverade slutsats 23.2.2024
MKB-programmet
- MKB-programmet, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 26 398 kt)
- Kartabilaga till MKG-programmet, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 17271 kt)
- Kungörelse, Finlandsbanan Ab (pdf 140 kt)
- Begäran om utlåtande (pdf)
- Kontaktmyndighetens utlåtande om MKB-programmet (på finska), Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf)
- Givna utlåtandena, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 9 061 kt)
- Givna åsikterna, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 19 331 kt)
MKB-beskrivningen
Sidan 179, tabel 14.1 korrigerad 27.11.2023:
- Miljökonsekvensbeskrivningen, Finlandsbanan Ab, Korrigerad_27112023 (pdf, 26 MB)
- Bilagorna (1-11) finns på sidan www.ymparisto.fi/LentorataYVA
- Kungörelse, Finlandsbanan Ab, Flygbanan mellan Böle och Kervo (pdf, 141 kB)
NTM-centralens motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen och alla inlämnade åsikter och utlåtanden publiceras på internet: www.ymparisto.fi/LentorataYVA
Den korta adressen på denna sida är www.miljo.fi/FlyktbanaMKB
Projektets kontaktuppgifter i slutet av sidan (i en ruta som öppnas med ett +tecken)
Se också:
Projektets kontaktuppgifter
Projektchef Seppo Veijovuori fram till 31.8.2023.
Projektichef Pia Niemi från 1.9.2023, förnamn.efternamn(at)sitowise.com, tel. 040 631 5093,
Veli-Markku Uski, Förfarande för miljökonsekvensbedömning
förnamn.efternamn(at)sitowise.com, tel. 040 533 4638
Sakari Grönlund, Förfarande för miljökonsekvensbedömning
förnamn.efternamn(at)sitowise.com, tel. 040 046 5749
Heikki Surakka, Kvalitetssäkring av MKB-förfarandet
förnamn.efternamn(at)ramboll.fi, tel. 050 341 7919