Beskrivning av projektet
I projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo ingår en ny dubbelspårig bana mellan Esbo och Salo (längd 95 kilometer) och byggandet av dubbelspår längs med den nuvarande banan mellan Salo och Kuppis (längd 55 kilometer). I projektet ingår även linjerätningar i Hajala, Kriivari, Toikkala och Pikis mellan Salo och Kuppis samt förbättringsåtgärder på bangården i Åbo. Miljökonsekvensbedömningen grundar sig på den bantekniska planeringen på sträckan Salo – Kuppis, på den snart färdiga översiktsplanen för direktbanan Esbo – Salo och på den bantekniska planeringen för bangårdarna i Åbo på sträckan Kuppis – Åbo.
Målet för den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo är att förkorta resetiden mellan städerna och utvidga deras pendlings- och arbetsmarknadsområden. Direktbanan Esbo – Salo förkortar den nuvarande Helsingfors – Åbo banan med 26 kilometer och försnabbar restiden med cirka en halv timme. Målet för planeringen av dubbelspåret mellan Salo – Kuppis är att förbättra bankapaciteten på avsnittet, göra trafiken snabbare och punktligare och att minska antalet driftsstörningar. De planerade linjerätningarna (alternativ B) förkortar avståndet med fyra kilometer.
Projektets alternativ
Miljökonsekvensbedömningen för projekthelheten genomförs som en enhetlig bedömning av avsnittet Helsingfors–Åbo. Utgångspunkten för bedömningen är att banhelheten mellan Helsingfors och Esbo är färdig och att Esbo stadsbana, som väntar på investeringsbeslut, står i full beredskap. Detta innebär att de alternativ som granskas är:
- ALT A: Snabb dubbelspårig tågförbindelse på avsnittet Esbo–Åbo
- ALT B: Snabb dubbelspårig tågförbindelse på avsnittet Esbo–Åbo samt linjerätningar av banan på avsnittet Salo–Åbo
- Jämförelsealternativet 0+: Kustbanan inklusive förbättringsåtgärder.
MKB-programmet
MKB-beskrivningen
-
Miljökonsekvensbeskrivningen för Trafikledsverkets projekt för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf 17 413, på svenska)
-
Liite 1. Yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta (pdf, 306 kt, på finska)
-
Liite 2. Yhteysviranomaisen lausunnon huomiointi (pdf, 179 kt, på finska)
-
Liite 3. Salon ja Turun Kupittaan välisen kaksoisraiteen puolisuustarkastelu (pdf, 3 748 kt, på finska)
-
Liite 4. Kaavakartat karttasarja (pdf, 28 265 kt, på finska)
-
Liite 5. Ihmisten elinolot ja viihtyvyys karttasarja (pdf 39 763 kt, på finska)
-
Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 1 (pdf, 38 228 kt, på finska)
-
Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 2 (pdf, 39 562 kt, på finska)
-
Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 3 (pdf, 37 594 kt, på finska)
-
Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 4 (pdf, 39 957 kt, på finska)
-
Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 5 (pdf, 11 052 kt, på finska)
-
Liite 7. Melukartat karttasarja 2 (pdf 37 203 kt, på finska)
-
Liite 8. Asukasmäärät, asuin- ja lomarakennusten, hoito- ja oppilaitosten sekä luonnonsuojelualueiden määrät meluvyöhykkeittäin (pdf, 149 kt, på finska)
-
Liite 9. Espoo - Salo oikoradan linjausvaihtoehtojen esihistoriallisen ajan muinaisjäännösten arkisto- ja karttaselvitys 2010 (pdf, 2 865 kt, på finska)
-
Liite 10. Espoo - Salo Ratalinjan arkeologinen inventointi 2017 (pdf, 35 648 kt, på finska)
-
Liite 11. Ratahankealueen Salo - Turku välin arkeologinen inventointi 2019 (pdf, 22 852 kt, på finska)
-
Liite 12. Ratahankealueen Salo - Turku välin arkeologinen lisäinventointi 2020 (pdf 6 314 kt, på finska)
-
Liite 13. Maisemaselvityksen taulukot (pdf 117 kt, på finska)
-
Liite 14. Maisema- ja kulttuuriarvojen karttasarja (pdf 28 696 kt, på finska)
-
Liite 15. Ekologisen verkoston yhteyskohtainen tarkastelu ja menetelmällisiä täsmennyksiä (pdf 1 796 kt, på finska)
-
Liite 16. Ekosysteemipalvelukartta (pdf 4 093 kt, på finska)
-
Liite 17. Vesistöjen hydrologiset ominaisuudet ja tila (pdf, 150 kt, på finska)
-
Liite 18. Pohjavesikartta (pdf, 2 090 kt, på finska)
-
Liite 19. Rataosuuksien suunnitteluperiaatteet (pdf, 83 kt, på finska)
-
Liite 20. Luontokarttasarja (pdf, 26 837 kt, på finska)
-
Liite 21. Helsinki - Turku nopean ratayhteyden luontoselvitykset, 2017 - 2020_osa 1 (pdf, 30 699 kt, på finska)
-
Liite 21. Helsinki - Turku nopean ratayhteyden luontoselvitykset 2017 - 2020_osa 2 (pdf, 36 763 kt, på finska)
-
Liite 21. Helsinki - Turku nopean ratayhteyden luontoselvitykset 2017 - 2020_osa 3 (pdf, 15 462 kt, på finska)
-
Liite 22. Nuuksion Natura-arviointi 2020 (pdf, 2 266 kt, på finska)
-
Liite 23. Espoo - Lohja - Salo ratalinjan Natura-arvioinnin päivittäminen radan yleissuunnitelmavaiheessa, vaikutukset Kiskonjoen latvavedet Natura-alueeseen (pdf, 3 318 kt, på finska)
-
Liite 24. Nummenkylän habitaattitarkastelu (pdf, 1 348 kt, på finska)
-
Liite 25. Raportti liito-oravien ylityspaikkojen arvioimiseksi ja osoittamiseksi liittyen ESA-radan LS-lain mukaisiin liito-oravien poikkeuslupahakemuksiin (pdf, 4 023 kt, på finska)
-
Kungörelse angående Trafikledsverkets miljökonsekvensbeskrivningen av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf, 288 kt)
-
Begäran om utlåtande angående Trafikledsverkets miljökonsekvensbeskrivningen av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf 86 kt)
MKB-beskrivningen och kungörelsen (papperversion) kan 6.11.2020 - 4.1.2021 läsas på följande platser:
- Esbo stad, Köpcentrum Espoontori, Servicepunkt, Kamrersvägen 3, 02770 Esbo
- Esbo stad, Stadsteknikens kundtjänst, Teknikvägen 15, 02150 Esbo
- Halikko ämbetsverket, Servicepunkt, Hornintie 2-4, Halikko
- Helsingfors stad, Stadshuset, Norra esplanaden 11-13, 00170 Helsingfors
- Helsingfors stadsbibliotek, Böle bibliotek, Klockbron 9, 00520 Helsingfors
- Ingå kommun, Biblioteket, Strandvägen 2, 10210 Ingå
- Kyrkslätts kommun, Kommunhuset, Ervastvägen 2, 02400 Kyrkslätt
- Lojo stadhus Monkola, Karstuvägen 4, 08100 Lojo
- Lundo kommun, Kommunhuset, Servicepunkt, Kirkkotie 13, 21420 Lieto
- Pemar stad, Servicepunkt, Vistantie 18, 21530 Paimio
- Pikis Servicepunkt, Hadvalantie 9, 21500 Piikkiö
- Raseborgs stad, Info, Raseborgsvägen 37, 10650 Ekenäs
- Salo stad, Infopunkt, Tehdaskatu 2, 24100 Salo
- Sjundeå kommun, Kommunhuset, Parkstigen 1, 02580 Sjundeå
- S:t Karins stad, Servicepunkt Fiskari, Lautakunnankatu 1, 20780 Kaarina
- Suomusjärvi biblioteket, Kitulantie 1, 25410 Suomusjärvi
- Vichtis kommun, kommunbyrå, Asemantie 30, 03100 Nummela
- Åbo stad, Koncernförvaltningens registratorskontor, Puolalagatan 5, 20100 Åbo
- NTM-centralen i Nyland, Semaforbron 12 B, 5. vån, 00520 Helsingfors
- NTM-centralen i Egentliga Finland, Åbo avdelningen, Självständighetsplan 2, 20800 Åbo
Presentationen av miljökonsekvensbeskrivningen
Miljökonsekvensbeskrivningen presenteras för allmänheten 25.11.2020 och 2.12.2020 kl 18-20 som webinarier pga. coronasituationen.
Länkarna till webinarierna samt presentationsmaterialet finns på Trafiksledsverkets webbsidor www.vayla.fi/helsinki-turku-nopea-ratayhteys/yva.
Framförande av åsikter
Alla människor som är intresserad av saken kan framföra sina åsikter och utlåtanden om konsekvensbeskrivningen skriftligen. De skall riktas till närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland och inlämnas senast den 4.1.2021. Hänvisning: UUDELY/13887/2018.
Kontaktuppgifter av NTM-centralen i Nyland
- Besöksadress: Semaforbron 12 B, 5 vån, Östra Böle, Helsingfors
- Postadress: Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland, Registraturen, PB 36, 00521 Helsingfors
- E-postadress: registratur.nyland(at)ntm-centralen.fi